معرفی وبلاگ
(( بسم الله الرحمن الرحیم )) * نام : شهاب3 / سید مهدی مرتضوی ( مقاومت اسلامی ) / رضا شاکری ( نیش زنبور ) / * شغل : دانشجو/ *مأموریت : دفاع / * *درخواست نویسنده از خوانندگان : به مطالب موجود در وبلاگ نظر دهید . / التماس دعا ، یا حق
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 277262
تعداد نوشته ها : 23
تعداد نظرات : 2
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

دسته ها : تصاویر
سه شنبه 27 7 1389 20:10

شهید یوسف نصوحی پور ،اولین شهید روزنامه کیهان در دفاع مقدس

یوسف نصوحی پور عضو تحریریه  روزنامه کیهان ،که سال 1335 در مشهد به دنیا آمد. تحصیلاتش را تا رشته زیست شناسی در اوکالاهامای آمریکا ادامه داد .ایشان از اعضاء چریک شهید چمران بود و در 14 آبان 1359 در منطقه "دب حران" به شهادت رسید. 

شهید یوسف نصوحی پور

در وصیت نامه این شهید آمده است :

«به خدا قسم، به خدا قسم، به خدا قسم؛ زیر میکروسکوپ در حین تشریح اعصاب قورباغه، به عینه خداوند را دیدم.»

 

شهید ایرج ایزد پناه اولین خبرنگار شهید روزنامه اطلاعات در دفاع مقدس

در سوم اردیبهشت 1335 در تهران دیده به جهان گشود و در 18 دی ماه 1359 در جبهه «هویزه» شربت شهادت نوشید.

 

شهید فتح الله ژیان پناه اولین خبرنگار روزنامه جمهوری در دفاع مقدس

فتح الله ژیان پناه اول فروردین 1335 در تهران به دنیا آمد و  دوم آبان ماه سال 1359 در «سرپل ذهاب» به شهادت رسید.

در وصیت نامه شهید آمده است:

 

.... شهادت می‌دهم الله رب من است. شهادت می‌دهم به این‌که لاحول ولا قوه الابالله العظیم است.

یکی از مراحم  پروردگار عالم فرستادن رسل و انبیا است تا بشر را در رسیدن به سر منزل مقصود هدایت کند.

سعی کنید با یاد و به نام خدا و در راه خدا زندگی کنید و فراموش نکنید دنیا به آخر می‌رسد سعی کنید به دنیا دل نبندید و خود را مهیای سفر آخرت کنید فراموش نکنید. امام زمان (عج) شما حضرت مهدی (عج) است. لحظه‌ای از دعا برای سلامتی ایشان غفلت نکنید گرفتاری ‌ها و مشکلات خود را به واسطه ‌ی آن حضرت حل و دفع کنید ....

از پدر و مادرم به خاطر زحماتی که برایم کشیده‌اند تشکر می‌کنم و از خدا برای آن‌ ها طلب غفران و بخشش می‌کنم مبادا بر شهادتم بگریید که دشمن شاد می‌شود.

بدانید که ان شاء الله من در جوار رحمت حق جای خواهم گرفت.....

شکیبایی کنید تا خدا به شما اجر بدهد انا لله و اناالیه راجعون.

خبرنگار

راهی که من رفته‌ام راه عزت و سعادت است. سعادت اسلام و مسلمانان و سعادت خودم. ان شاءالله.

خطاب بعدی به همسر گرانقدرم است همسرم بی‌ تابی مکن بلکه شادی کن که در راه اسلام شهید شده‌ام از ناراحتی ‌هایی که در طول زندگیمان بر تو رسید من را ببخش تو برایم همسر خوبی بودی مرا رشد دادی و هیچ ‌گاه مانع من در راه خدا نشدی و همیشه به خاطر همین لطف خدا را شکر می کنم. برایم با صوت قرآن بخوان و قبل از من لحظه‌ای از ولی عصر (عج) غفلت نکن. تمام اعمالت را به حساب آن حضرت انجام بده تا باشد در بهشت برین در کنار هم قرار بگیریم.

ان شاءالله از مطالعه و تزکیه لحظه‌ای غفلت نکن. با نماز و روزه و دوری از گناه خودت را بساز تا شاید روز قیامت مرا هم شفاعت کنی.

همسر عزیزم تربیت زهرایم به عهده توست بایستی کوثر شود تا شاید به واسطه او به بهشت برویم و باقیات صالحات شود او را متکی به خود و مؤمن بار بیاور و از کودکی روح او را با قرآن و ذکر خدا الفت بده مواظب باش محبت زیاد از حد به او نشود سلام مرا به او برسان.

... بچه ‌ها سعی کنید حقوق خود را در قبال پدر و مادر به جای آورید و قرآن زیاد بخوانید و غیبت کمتر کنید و زیاد به دنیا اعتماد نکنید و بدانید شما بایستی روزی در صحرای محشر بایستید.

25/4/1359

 

شهید حسین فرهادی کوهپایی اولین خبرنگار و گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی

حسین فرهادی کوهپایی سال 1331 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را همزمان با خدمت در نیروی هوایی ارتش در رشته ادبیات به پایان رساند. بعد از مدتی به سبب روحیه ظلم ستیزی و انقلابی، به تدریج درگیر فعالیت ‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی شد و مورد سوء ظن مأموران امنیتی قرار گرفت و پس از چندی دستگیر و به بندرعباس تبعید شد.

آغاز جنگ تحمیلی در حالی عازم جبهه جنگ در کردستان شد که سه ماه بیشتر از ازدواجش نمی گذشت . شهید فرهادی کوهپایی در همین حال از روز دهم شهریورماه 1359 همکاری خود را با «ایرنا» آغاز کرد. او با عشق و شوری وصف‌ ناپذیر انجام وظیفه می‌کرد و پس از مدتی برای راه‌اندازی دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی به ایلام اعزام شد. بعد از دو ماه حضور دلاورانه و ایثارگرانه در منطقه، هنگامی که در حال خنثی کردن تله انفجاری دشمن بود، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد و در گلزار شهدا  بهشت زهرای آرام گرفت.

 در وصیت نامه شهید آمده است :

به همسرم بگویید راه امام خمینی را برود و به اسلام عزیز خدمت کند. بگویید اگر شهید شدم جز برای اسلام و تداوم انقلاب اسلامی نبوده است. به خانواده ام بگویید که شهادت تولد دوباره من است و باید خوشحال باشند.

 

 منبع : سایت تبیان

دوشنبه 21 4 1389 10:38

 السلام علیک یا موسی بن جعفر ایها الکاظم (علیه السلام ) و رحمة الله و برکاته .

 

 

پنج شنبه 17 4 1389 15:26

سید محمد حسین فضل الله در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانى دیده به جهان گشود. تحت اشراف پدرش سید عبدالروف فضل الله –از مراجع مذهبى شیعه- مراحل تربیت و تعلیم را به شیوه اى که در آن زمان مرسوم بود گذراند. در دوره کودکى وارد مکتب خانه شد تا خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را بیاموزد. اما فضاى خشن مکتب خانه که تحت اداره افراد کهنسال بود با مزاجش سازگار نیامد و حتى آثار منفى بر روحیه اش گذارد. به زودى وارد مدرسه اى شد که مرکزى با نام (منتدى النشر) به سبک جدید تاسیس کرده بود. وى وارد کلاس سوم این دبستان شد و زمانى که کلاس چهارم را مى گذراند، دبستان را هم ترک گفت و در سن نه سالگى تحصیلات حوزوى اش را آغاز کرد. هم زمان با تحصیلات حوزوى و به تناسب سن و ذهنیت خویش به فضاى پیرامون و اوضاع زمانه توجه داشت و اندیشه ها و دغدغه هاى فرهنگى و سیاسى زمانه اش را از طریق مجلات مصر و لبنان و روزنامه هاى عراقى پى گیرى مى کرد.

سید محمد حسین مرسوم حوزوى از صرف و نحو و معانى و بیان تامنطق و اصول فقه را نزد پدر خود فراگرفت و در این مرحله استادى غیر از پدرش نداشت. تا این که براى فراگیر جلد دوم کتاب کفایة‍ الاصول به محضر یکى از اساتید ایرانى اش به نام شیخ مجتبى لنکرانى مى شتابد.

با اتمام کتاب کفایة الاصول به درس خارج مراجع أن دوره مانند سید ابوالقاسم خویى،‌‌‌‌‌ سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودى و شیخ حسین حلى راه یافت و در کنار دروس خارج اصول فقه و فقه، بخشى از کتاب (الاسفار الارهم) معروف به (حکمت متعالیه) ملاصدرا شیرازى را نزد ملاصدرا بادکوبه‌اى فرا گرفت و مدت پنج سال نیز این درس را از سید محمد باقر صدر فراگرفت. استادش سید ابوالقاسم خویى به او توصیه کرده بود تا این درس را به طور جدى پیگیرى کند.

فضل الله در سال 1952م در سن هفده سالگى براى نخستین بار به قصد دید و بازدید خانوادگى به لبنان رفت و در این سفر که هم زمان با اربعین درگذشت سید محسن امین عاملى بود قصیده‌اى در رثاى او سرود و در آیین یادبود او قرائت کرد. وى در این قصیده بسیارى از مسایل سیاسى روز و از جمله مساله وحدت و بیدارى اسلامى و مهاجرت جوانان را مطرح و استعمار فرانسه را تقبیح کرد. روزنامه‌هاى آن روز لبنان این قصیده را تحریک کننده و احساس برانگیز توصیف کردند.

در سال 1966م جمعى از موسسان انجمن مذهبى "اسرة‌‌‌‌‌‌‌‌‌ التآخى" منطقه نبعه در حاشیه شرقى بیروت از فضل الله دعوت کردند تا در آن منطقه رحل اقامت افکند.

وى این دعوت را پذیرفت و در همین سال به قصد اقامت دائم به وطن اصلى خویش بازگشت.

فعالیت هاى اجتماعى

گذشته از فعالیت‌هاى علمى و فرهنگى و سیاسى‌اى که فضل‌الله در لبنان و سوریه داشته است، از فعالیت‌هاى اجتماعى ایشان چندان گسترده بوده که کمتر منطقه‌اى از کشور لبنان را مى‌توان یافت که اثر فعالیت اجتماعى ایشان در آن مشهود نباشد. شعله‌ور شدن آتش جنگ‌‌هاى داخلى و تجاوزات صهیونیست‌ها، گذشته از خسارت‌هاى جانى و مالى، مشکلات اجتماعى فراوانى را در پى داشت که مهم‌ترین آن سرنوشت مبهم یتیمان و فرزندان شهدا و فقرا و معلولان بود. انجمن خیریه (جمعیه المبرات الخیریه) که تحت اشراف سید محمد حسین فضل الله قرار دارد با کمک نیکوکارانى از کشورهاى عربى خلیج‌فارس و لبنان اقدام به تاسیس مراکز و موسسات عظیم و پیشرفته براى تربیت یتیمان و به ویژه فرزندان شهدا و فرزندان فقرا و تاسیس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مساجد نمود. در این مراکز خیریه، یاد شدگان به طور شبانه‌روزى اسکان دارند و مراتب تحصیلى‌اشان را در بخش آموزشى همین مراکز مى گذرانند.

 منبع :tebyan.net

55 درصد وبلاگ های دانشجویی دل نوشته است

در سال تحصیلی 88-87 طرح پژوهشی رصد فرهنگی دانشگاه های کشور توسط دکتر آزاد ارمکی و اعضای هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران انجام شد. این پژوهش در اصل به آینده نگری فرهنگی، شناسایی بموقع جریان ها، مسائل فرهنگی جامعه، دانشگاهی و ارائه راهبردهای مواجهه صحیح و هدفمند با آنها پرداخته است .
حجت الاسلام والمسلمین حبیب محمد نژاد، معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها درباره این پژوهش می گوید: «مخاطبان این پژوهش دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان و کارمندان بودند. در این پژوهش از روش های مطالعاتی مرکب کمی و کیفی شامل پیمایشی، مصاحبه کیفی و تحلیل محتوا یعنی بررسی مجلات و وبلاگ های دانشگاهی استفاده شد تا سطح باورپذیری تحقیق افزایش پیدا کند«. همچنین روزنامه های جام جم، همشهری، کیهان، ایران، مجله خانواده سبز، مجله موفقیت و اعتماد به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین دانشجویان به خود اختصاص داده اند. محمدنژاد در ادامه می گوید: »از بین تولیدات سینما، فیلم های سینمایی، برنامه های خبری، سریال های تلویزیونی، مسابقات ورزشی و فیلم مستند به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین دانشجویان داشته اند و شبکه سوم نیز محبوب ترین کانال تلویزیونی در بین این قشر است«. در این پژوهش مشخص شد که در برنامه های ماهواره ای، فیلم سینمایی، موسیقی و برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی، گفت وگوی سیاسی و مستندهای تلویزیونی به ترتیب جزو برنامه های مورد علاقه دانشجویان هستند. در بخشی دیگر، کتاب با موضوعات ادبیات شعر، داستان، تاریخی، روانشناسی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فلسفه به ترتیب مورد توجه پاسخ دهندگان بوده است. از نظر پاسخ دهندگان تشکل های سیاسی دانشجویان، کانون های هنری دانشجویی، گروه های علمی دانشجویی، گروه های صنفی و نشریات دانشجویی به ترتیب جزو گروه های مرجع از نظر هواداری به حساب می آیند. رفتارهای پرخطر از نظر پاسخگویان به ترتیب سیگار، قلیان، مشروبات الکلی، قرص های آرامبخش، قرص های روانگردان، تریاک، کراک، شیشه و هروئین است. معاون پژوهشی این نهاد عوامل هنجارشکن و خلاف عرف پاسخ دهندگان را اینگونه برشمرد: «تقلب، داشتن رابطه با جنس مخالف، پوشش و آرایش نامناسب در دانشگاه ها، دزدی، غیبت های مکرر، تاخیر و ایجاد مزاحمت برای دانشجویان». محمدنژاد در ادامه به اولویت بندی ارزش های دینی پاسخگویان که در این پژوهش به دست آمده است، اشاره می کند: »برای دانشجویان احترام به والدین، امانتداری، راستگویی و صداقت، درستکاری و رعایت حقوق دیگران مهم ترین ارزش های مذهبی را تشکیل می دهد و نیز نماز، روزه، راز و نیاز با خدا، صدقه دادن، رعایت حجاب و پوشش و خواندن قرآن اولویت های رفتار دینی دانشجویان پاسخ دهنده محسوب می شود«. سیاست و پیگیری مسائل سیاسی همیشه مورد علاقه دانشجویان بوده و هست. در این پژوهش مشخص شد 3/31 درصد پاسخگویان تا حد زیاد و خیلی زیاد به سیاست علاقه مند هستند. 5/3 درصد آنان نیز در حد متوسط و 4/17 درصد به میزان کم و 5/14 درصد خیلی کم به سیاست علاقه مندند. این در حالی است که 77 درصد پاسخگویان اذعان کرده اند در جمع های مختلف به گفتمان درباره مباحث سیاسی می پردازند. از میان پاسخگویان 7/46 درصد اعتراضات انجام شده در دانشگاه در سال 87 را هم صنفی و هم سیاسی، 7/22 درصد آنان اعتراضات را صرفا سیاسی و 3/17 درصد از دانشجویان دلیل بیشتر اعتراضات را صنفی می دانند. علاوه بر آن 4/48 درصد پاسخگویان امکان نقد اساتید در دانشگاه ها را کم و خیلی کم دانسته اند. 7/15درصد نیز این امکان را زیاد و خیلی زیاد و 2/34 درصد متوسط ارزیابی کرده اند. حجت الاسلام محمدنژاد با مقایسه نشریات علوم انسانی و مهندسی در این پژوهش می گوید: »معمولا زبان نشریات علوم انسانی تندتر و رادیکال تر است و از طرف دیگر آنها دایره لغاتی دارند که در نشریات فنی دیده نمی شود. معمولا زبان نشریات علوم انسانی چندان طنز نیست و جدیتی گزنده دارد. در حالی که نشریات فنی از زبان طنز بیشتر استفاده می کنند. محتوای نشریات علوم انسانی بیشتر تحلیلی و نسبتا عمیق و به مسائل کلان جامعه با دیدی علمی تر پرداخته است اما نشریات فنی موضوعات را به صورت ژورنالیستی و اقتباسی بیان می کنند و مقاله هایشان از چند کتاب یا مقاله دیگر وام گرفته شده است«. معاون پژوهشی نهاد نمایندگی با بیان اینکه اگر مذهب را به عنوان یک متغیر برای مقایسه نشریات علوم انسانی و فنی در نظر بگیریم، می افزاید: »نشریات فنی معمولا به موضوع مذهب بیشتر پرداخته اند، در حالی که به نظر می رسد نشریات انسانی چندان به مذهب نمی پردازند. بخش عمده نشریات سیاسی رادیکال دانشگاه های کشور به تهران تعلق دارد. بیشتر نشریات تهرانی اگر کلا به مسائل سیاسی تعلق نداشته باشند، بخش عمده ای را به مسائل سیاسی اختصاص داده اند. این مساله با شدت کمتری درباره نشریات شهرستانی صدق می کند و فضای نشریات شهرستان ها عمدتا صنفی، ادبی و فرهنگی است ».
داده های به دست آمده نشان می دهد که نویسندگان وبلاگ های دانشجویی به ترتیب بیشتر متاثر از رهبر انقلاب اسلامی و در مراتب بعدی از روشنفکران و فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور هستند و باقی تحت تاثیر دوستان، همکلاسی ها، فامیل، روحانیون و شعرا قرار دارند. بررسی نظرات نویسندگان وبلاگ درباره امید به زندگی و آینده نشان داد که 38 درصد از دانشجویان به زندگی امیدوار، 26درصد نسبتا امیدوار و 8 درصد امید کمی به آینده داشتند و به بقیه داده ها نیز اعتنایی نمی توان کرد. در مجموع می توان گفت میزان امید در دانشجویان نسبتا بالاست. همچنین وبلاگ های دل نوشته 55 درصد یعنی بالاترین پست ها را به خود اختصاص داده است و بقیه به ترتیب سیاسی، علمی- تخصصی، دانشگاهی و دینی بودند. رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف در نتیجه گیری این پژوهش می گوید: »این مطالعه نشان می دهد که امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در بین دانشجویان به امری غیرجدی تبدیل شده است و این امر می تواند معلول عواملی چون افزایش روحیه مدرک گرایی، دل نگرانی های اقتصادی - معیشتی و کم شدن اقتدار پدر، معلم، استاد و ... باشد که این خود معلول میل بعضی از مراکز قدرت بویژه مراکز متولی تربیت و ارشاد در راستای افزایش اقتدار خود است که اقتدارهای سنتی دیگر در جامعه را تا حدی تضعیف می کند.
نتیجه فراغتی و بی اهمیت شدن امور مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بویژه در عرصه سیاست به نوعی ممکن است به تضعیف امر سیاسی بینجامد که تداوم چنین وضعیتی در جامعه ای مثل ایران که براساس مردم سالاری دینی بنا شده مطلوب نیست«. حجت الاسلام محمدنژاد معتقد است: »تضعیف اقتدار سنتی در دانشگاه می تواند آثار دیگری هم داشته باشد، از جمله اخلاق زدایی و بی توجهی گروه های مرجع و تابعان آنها به اخلاق و ارزش های اخلاقی. جامعه بدون حضور اخلاق به سوی مصرف گرایی، سیاست زدایی، بی مسؤولیتی نسبت به مسائل اجتماعی و نسبی شدن ارزش ها می رود، پوچ انگاری تقویت و امید به زندگی به چالش کشیده می شود ».

 

منبع : روزنامه کیهان /سه شنبه 28 اردیبهشت 1389- شماره 19647

به نام خدا

با عرض سلام خدمت خوانندگان محترم وبلاگ شهاب3

به اطلاع می رساند که نام این وبلاگ یعنی شهاب 3 به نام روزنامه دیواری کربلا ؛ از روز 8

اردیبهشت ماه 1389 تغییر یافته است .

علت تغییر نام به سمع و نظر خوانندگان محترم خواهد رسید.

                                                                     شهاب 3 

دسته ها : اخبار - شهاب 3
جمعه 10 2 1389 11:54
 الهی انت کما احب فجعلنی کما تحب 
 خدایا ! 
 تو همانی هستی که من می خواهم ... 
 مرا چنان قرار ده که تو می خواهی ... 
 حضرت علی ( علیه السلام ) 
 منبع : روزنامه کیهان / 17 فروردین 1389 / صفحه نسل سوم 

این 6 مورد از آثار دعا توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد خاتمی در شب های قدر در مصلی تهران برای مخاطبین بیان شد.

لازم به یادآوری است که این موارد به طور کاملاً خلاصه ذکر می شود که در غیر این صورت هر کدام از آنها شرح و تفسیر بسیاری دارد:

1. آموزش توحید : همه چیز در دستان خداوند است

2.آموزش نوگرایی و نو دوستی

3.نفرت از ظلم و حامی مظلوم بودن

4.آموزش غیرت دینی

5.آموزش زندگی پاک : همانند تأثیرات لقمه های ناپاک که تأثیرات زیر را به دنبال دارد:

اول ؛ باعث می شود که دعاها مستجاب نشود

دوم ؛ باعث می شود که حرفهای امام حسین (عیله السلام) بر دل انسان نشیند.

6.گناه زدایی به وسیله دعا

شهاب 3

سه شنبه 17 1 1389 23:34

نامه منتشر نشده ای از شهید آوینی

سالگرد شهید آوینی

یکی از برادران «شهید سید مرتضی آوینی» دیربازی است که در ایالات متحده آمریکا سکونت دارد. آن چه خواهید خواند متن تخلیص شده یکی از نامه های مرتضی به این برادر است. برای دریافت متن کامل این نامه با سید محمد آوینی تماس گرفتیم . اما ابتدا قول مساعد داد اما زمانی که برای پیگیری این قول دوباره مزاحم ایشان شدیم ، با این جمله ساده که « پیدا نشد » امیدمان نا امید شد و به ناچار به همین متن کوتاه شده و ناقص بسنده می کنیم. امید آن که روزی تمامی آثار آن فرزانه بی بدیل ، از سد گزینش نزدیکان و منسوبین ایشان به سلامت بگذرد و در دسترس عموم قرار گیرد.

برادر!

دلم می‌خواست امروز که ایران ، این پسر گم شده، بعد از قرن‌ها می‌رود که به آغوش خانواده‌ی خویش بازگردد، در کنارم بودی و با هم زیر لوای اسلام عزیز و در کنار امام خمینی، این فرزند راستین محمد(ص) و این نشانه‌ی خدا بر زمین ، جهاد می‌کردیم.

گرفتار تاریکی بودیم که امام خمینی از قلب تاریخی که می‌رفت تا فراموش شود، چون محمد(ص) فریاد برآورد که «واعتصمو بحبل الله جمیعا و لاتفرقو ا» - همه به ریسمان خداوند چنگ بزنید و بیاویزید و پراکنده نشوید - و ما که هنوز دست و پا می‌زدیم تا به خویشتن خویش بازگردیم،

برادر، او را ندیده‌ای:  هنگامی که دست محبتش را بر سر شیفتگان بالا می‌آورد، سایه‌اش زمین و آسمان را می‌پوشاند .

از این سخن تازه شدیم و دریافتیم که آن چه می‌جستیم، یافته‌ایم و به یقین رسیدیم. و حتی من که همواره بویی از محمد در مشام داشتم، در آغاز باور نمی‌کردم که در این ظلمت کده ‌ی زمین بتوان نقبی به سوی نور زد - که ابعاد آن چه روی داد، آن همه گسترده بود که زمین را در بر می‌گرفت و خدا این تردید را که جز لمحه‌ای به طول نینجامید بر من ببخشاید - و برق یقین بی‌هیچ واسطه‌ای بر دلم نشست،

نامه منتشر نشده ای از شهید آوینی

 همان گونه که بر کوه سینا، و ایمان آوردم، و برادر! زمان گم شد و مکان، و کویر بود، و آن که دعوت به حق می‌کرد محمد(ص) بود، و خدا را شکر که گوش ایمان من به آوای الله آشنا بود و نمی‌دانی که چه خوش بود.

با همان عشقی که اباذر با محمد(ص) بیعت کرد، ما به امام خمینی پیوستیم. و برادر، او را ندیده‌ای: دست خداست بر زمین؛ آن همه به صفات خداوندی آراسته است که هنگامی که دست محبتش را بر سر شیفتگان بالا می‌آورد، سایه‌اش زمین و آسمان را می‌پوشاند، و آن زمان که از حکمت و عرفان سخن می‌گوید، می‌بینی که او خود نفس حقیقت است. من بوی خوشش را از نزدیک شنیده‌ام و صورتش را دیده‌ام که قهر موسی را دارد و لطف عیسی را و آرامش سنگین محمد(ص) را .

برادر! ایران، مادر تمدن نوینی است که معیارها و مقیاس‌هایی دیگر دارد و حکمت و فلسفه‌ای دیگر و هنری دیگر و ... ادبیاتی دیگر.

جهادی را که آغاز کرده‌ایم، امام خمینی «جهاد سازندگی » نام نهاده است. شمشیرمان قلم است و بیل و کلنگ ، و در راه سازندگی ایرانی آزاد گام نهاده‌ایم

 من هرگز نمی توانم وسعت مکتبی و فرهنگی این انقلاب را در این نامه تصور کنم،‌اما برایت باز هم خواهم نوشت، هر چند که وقتم بسیار تنگ است.

مادر به تو گفت (در پشت تلفن) که من کار پیدا کرده‌ام. این چنین نیست؛ من زندگی یافته‌ام . عشق خمینی بزرگ و عظمت فرهنگی آن چه می‌گوید، مرا آن چنان شیفته‌ی خود ساخته است که نمی‌توانم جز به حکمتی که در حال تدوین آن هستیم بیندیشم

شهید آوینی : در "روایت فتح" رو دربایستی را کنار گذاشتم

و جز به فرهنگی که در حال احیای آن هستیم بیندیشم و جز به فرهنگی که در حال احیای آن هستیم ... و این فرهنگ آن همه با آن فرهنگ کهنه و منحط غرب متفاوت است و آن همه از آن فاصله دارد که نمی‌توان گفت . کارم در راه خداست (فی سبیل الله) و برای آن پولی دریافت نمی‌کنم.

تنها سهمی اندک از بیت ‌المال می برم که خورد و خوراک را بس باشد و بس. جهادی را که آغاز کرده‌ایم، امام خمینی «جهاد سازندگی » نام نهاده است. شمشیرمان قلم است و بیل و کلنگ ، و در راه سازندگی ایرانی آزاد گام نهاده‌ایم؛ ایرانی که منشا حرکت نوین تاریخ و خاست گاه فرهنگ نوینی است که دنیای تاریک را سراسر در بر خواهد گرفت.

                                                            والسلام - برادرت مرتضی (1358)

 

منبع:تبیان

دوشنبه 24 12 1388 15:21

نمـادهای دینـی در زیـبا سـازی شهر

 

زیبا سازی شهرها وتوجه به مبلمان شهری در همه ی کشورهای جهان جایگاه و ورونق خاص خود را دارد. در کشورما به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، این مهم، بارمعنوی وروحانی ویژه ای دارد و می بایست فضای شهری را آکنده ازالمانهای دینی ومذهبی کند.این موضوع در تهران ــ به عنوان ام القرای اسلامی و نماد شهرسازی ملّی ــ اهمیت افزونتری می یابد و تلاش وسلیقه مضاعفی رامی طلبد. هر چند در تهران معاونت زیبا سازی شهرداری تهران، حوزه ی گسترده ای ازفعالیتهای زیبا سازی را در خود جای داده است و کارشناسان مربوطه تلاش وسیعی را در این خصوص انجام داده اند، اما همه ی بحث، زیباسازی ظاهری نیست؛ چون درمضامین به کار گرفته شده درقالبهای زیبا سازی، دقت لازم صورت نگرفته است واحیاناً با کارشناسان محتوایی مشورت   صورت نگرفته واز آنها نظرگیری نشده است. این مسأله هم درنحوه ی نامگذاری بوستانها وخیابانها دیده می شود، هم درتابلونوشته ها و بنرهایی که درخیابانها و بزرگراهها و بوستانها نصب شده است. به عنوان مثال درآستانه سالگرد عید سعید غدیر« بوستان نهج البلاغه »افتتاح شد که مناسب بود اسم این بوستان، « غدیر» ویا «ولایت» باشد؛ چون « نهج البلاغه » بهتر است نام تالار باشد تا بوستان . در برخی ازبوستانها وخیابانها هم پلاکاردها وبنرهایی نصب شده است که دارای اشکالات نگارشی است؛مثلاً ذکر « یاحیُّ یا قیوم » ، « یا حیّ ویا قیوم » نوشته شده است و یا درزیر پل های ماشین رو، روی پایه ها و دیواره های پل ، آیات قرآن کریم خوش نویسی شده است که به نظر می رسد جایگاه مناسبی برای این کارنیست. پیداست که در زیبا سازی شهر خیلی با کارشناسان مذهبی و تبلیغاتگرهای فنی مشورت نمی شود. انتظاراین است که شهرداری در کنار حجم بالای هزینه های زیباسازی، نیم نگاهی هم به محتوای کار خود داشته باشد؛ چون درشهر،هم عامه مردم تردد دارند، هم

فرهیختگانی که کوچکترین اشتباه ازنگاه تیزبین آنها دور نمی ماند.

شهاب 3

دسته ها : نیش زنبور - شهاب 3
شنبه 22 12 1388 11:13
X